Westerwik

En ankerby til jeres eventyrspil.

Westerwik er en lille, snusket by i udkanten af civilisationen med et indbyggertal på omkring 200-300 personer. Da det særligt er meningen, at den skal fungere som en "ankerby" og ikke som et eventyrområde, er der ikke meget at komme efter i form af rænkespil. Det er hovedsageligt bare et relativt sikkert sted, hvor karakterene kan spise, hvile sig og købe udstyr mellem ekspeditioner til et nærliggende dyb eller vildmark.

I Westerwik bærer alle altid en dok i bæltet. Gaderne er konstant mudrede, og byen er omgivet af en træpalisade, uden for hvilken der kun findes byens kirkegård og nogle få hytter. En stor del af byens indbyggere jager bjørne for deres skind og kød og fremstiller fakler; resten udøver stereotype middelalderlige håndværk. Handelskaravaner ankommer fra den nærmeste by et par gange om måneden og medbringer mad og varer i bytte for bjørneskind, fakler og forskelligt håndværk.

Alle byvagter og soldater er iført brynje, bærer stagevåben og et sværd. De fleste forbrydelser straffes med døden, og forbrydere henrettes foran palæet. Da der ikke er meget anden underholdning, ser de fleste af Westerwiks indbyggere offentlige henrettelser som at gå i biografen eller se en teaterforsetilling.

Lokationer

  1. Den Skæggede Nonne, Kro

    • Kost og logi koster 5 GM pr. dag pr. person. Dyr, større end en høne, skal også betale. Gæsterne sover i en af de to 6 meter lange fælles senge ovenpå.
    • Petronilla, kroværtinden, er en stor, kraftig kvinde, der ejer kroen. Hun serverer bjørneribben med rosmarinsauce og udvandet øl til samtlige måltider. Rationer er krydrede tamales med bjørnerygekød.
    • Ulvar, rygtetuskeren, spenderer dagen med at drikke og snakke med de andre gæster. Han sælger rygter om nærliggende eventyrlokaliteter for 5 GM stykket.
    • 1t6+1 desperate bønder kan her hyres som lejesvende. 1t6 af dem "genopfyldes" hver 2. uge, men antallet af tilgængelige rekrutter vil aldrig overstige 7. Hver af dem koster 25 GM pr. ekspedition.
  2. Marked

    • Åbent hver dag fra solopgang til solnedgang. Her kan du købe udstyr, våben, rustning, heste, muldyr og vogne.
    • 6 byvagter holder øje med uromagere og tyveknægte.
    • Der er et ubegrænset antal fakler til salg, men der er kun 12 enheder pr. session til rådighed af ting såsom olieflasker, dolke og vievand. Heste og muldyr er begrænset til 5 pr. måned.
  3. Vismandshytte

    • Aswaldi, den bedrevidende, er en mærkelig, nedslidt mand, der bor under kummerlige forhold og kan identificere trylledrikke, skriftruller og magiske genstande for 300 GM pr. genstand. Det tager ham t4 dage pr. genstand. Ingen ved rigtig, hvordan han gør det. Nogle mistænker ham for at have været en eventyrer i sin ungdom, andre siger, at han hører stemmer i sit hoved, der hvisker oplysningerne til ham.
  4. Kapel

    • Et lille kapel, knapt på størrelse med et haveskur. Kapellet passes af en androgyn helligdomsvogter ved navn To-Sol. På toppen af et alter inde i kapellet står et skrin, der indeholder et brudstykke af den Sankt Rejavis kraveben. Hvis en af dine spillere spiller en klerik, kan Sankt Rejavi være en kendt præst fra deres religion, som døde for flere årtier siden og udførte forskellige mirakler, mens han levede.

    • To-Sol kan ikke kaste besværgelser, men kan bede til Sankt Rejavis genfærd om at udføre mirakler fra den anden side af graven, og de kan også udføre et helligt ritual, der forvandler vand, der har været i kontakt med relikviet, til en trylledrik mod gift. Denne proces tager 1 dag, og relikviet kan ikke producere flere trylledrikke i 6 dage. Disse tjenester er gratis for Westerwiks befolkning, men har en pris for eventyrer.

      • Neutraliser Gift: 300 GM
      • Helbred Sygdom: 250 GM
      • Fjern Forbandelse: 500 GM
  5. Palæ

    • Landgreve Tvilum den Bekymrede, hersker af Westerwik, er en ekscentrisk, mager mand i slutningen af 50'erne, som sjældent forlader sit kammer og ikke har nogen nærmeste familie. Han er for nylig blevet besat af at samle gamle artefakter og har instrueret Rikwin, palæets drost, om at betale eventyrere fuld pris for alle skatte, de bjærger fra dyb.
    • Ud over de to er palæet også beboet af 10 tjenere og 10 elitesoldater, der tjener som landgrevens personlige livvagt.
    • Jord og bolig er normalt ikke til salg i byen, men hvis det lykkes karakterene at sælge skatte for mindst 14.000 GM til landgreven, vil han tillade dem at bo gratis i byens kro og tilbyde dem borgerskab.
  6. Vagttårn

    • 24 byvagter bor her sammen med deres kommandant. Halvdelen af dem er altid ude, nogle på markedet og andre patruljerer uden for palisaderne.
    • Kommandanten er en dystert udseende soldat ved navn Reinhold den Muntre; det er også ham, der er ansvarlig for udførelsen af henrettelser.
  7. Laughus

    • Her kan du leje fagfolk som f.eks. dyretrænere og ingeniører.

Tilfældigheder i byen (t6)

Hver anden session kan du rulle en t6 for at se hvad der sker af ting og sager i byen.

  1. En købmand udbyder et kort, der viser beliggenheden af et nyt dyb.
  2. En købmand udbyder 1t4+2 helbredende trylledrikke.
  3. En købmand udbyder en tilfældig magisk skriftrulle.
  4. Byen fejrer en festdag! Alle butikker og ydelser vil være lukket og utilgængelige de næste 1t4 dage.
  5. Rikwin tilbyder kun halvdelen af det guld han normalt ville tilbyde eventyrene de næste 1t4 uger.
  6. En handelskaravane er blevet angrebet. Markeds- og kropriserne fordobles de næste 1t4 uger.

Anderkendelse og Inspiration

"Westerwik" er en modifikation og oversættelse af "Mautbek, a starting town for OSR games" fra "It's always sunny in Castle Greyhawk"