Krøniker: Bilag

Spil med lifepath og legacy systemer.

Inspireret af Peters blogpost om Krønikerollespil har jeg besluttet mig for at udforme et relativt system neutralt værktøj til at køre den slags oplevelser. Første opgave har været at finde de spil med legacy, chronicle, lifepath og jeg skal gi' dig ska' jeg, systemer som kan bruges til inspiration. Så her følger en relativt ukritisk liste af spil som har noget af ovenstående i sig.

  • Houses of the Blooded
    • Rul for dine forældres baggrund. Vælg en af dem som din egen.
    • Rul hvor mange søskende du har og hvor du kommer i arverækkefølgen.
      • Første rul bestemmer hvor du er i rækkefølgen og på samme tid hvor mange børn der har været.
      • Det næste, hvor mange overlevende børn der er tilbage.
    • Vælg en "alder". Dette er en spændvide. Forår (10-19 år), Sommer (20-49 år) osv.
    • Rul for om du er gift og om du har børn.
    • Man starter med en enkelt titel (Baron) men kan senere få andre titler. Eksempler er: Sheriff, Master of the Road og Master Spy.
    • Der bruges points for at ændre nogle af de tilfældige resultater.
    • "Cunning", som er en karakter egenskab, bestemmer hvor mange "Season Actions" man har. Man har altid en og så har man ekstra efter Cunning halveret, rundet op. eks. Cunning 5 = 3 Bonus Season Actions.
    • Jo ældre en karakter bliver, des flere "Solace Aspects" får de. Det er keywords der ikke kan bruges til at styrke karakteren, men kun ramme dem hvor de er svagest. "Swordsman" giver ikke længere en bonus i kamp men gør kun at din fjende tydeligt kan se din svage parader.
    • Jo ældre en karakter bliver, des flere kontakter opbygger de. Dette er andre spilleres karakterer (?) og har en mekanisk effekt.
    • Man hersker over en provins eller flere. En Provins er 10 Regioner. Du starter med et Slot og en Landsby. Så har du 8 Regioner tilbage og får lov til at definere fem af de Regioner fra starten af. De resterende er ikke opdagede endnu eller så har du ikke Vasaler til at kontrolere dem. Du kan opgradere Regioner (Skov niveau 2 osv.)
      • Hver Regioner producerer ressourcer.
      • Regioner skal (?) have Vasaler.
    • På en sæson er der 2 til 3 historier/eventyr.
    • Man sætter noget i gang i starten af en sæson og det er først færdigt slut på en sæson. "Spionage mod andre adelsmænd, dyrkning af afgrøder, minedrift efter metaller og sten, fremstilling af udsøgte kunstgenstande."
    • A give eller fjerne en Titel er en "Season Action"
    • Du spiller et eller to eventyr og går derefter videre til sommerens sæson. Så efterår, så vinter og så tilbage til foråret. Cirkler, cirkler, cirkler, cirkler. Fire Sæsoner udgør et år, og i slutningen af året ældes din karakter.
    • Hver sæsons er brudt ned til: 1. Planning, 2. Trouble, 3. Action, 4. Harvest
    • Man ruller for a finde ud af om en Region er "Troubled" og derfor ikke kan producere. Man kan kun benytte sig af "Quell Trouble" aktionen.
    • Trouble kan sprede sig fra Region til Region.
    • "Seasons Actions" er som eks. Bygge vigtige bygninger, Komponere opera, Producere håndværk, Skabe kunst, Udforske en ny Region, Hyre en ny vasal, Skabe en ny kontakt, Personal Training, Udvikle en Region, Dyk ned i forbudt trolddomsviden, Fragte varer og Vasal træning.
    • Nogle Vasaler kan også udføre (bonus) "Season Actions".
    • Vasaler kan også tage Season Actions alt efter hvilken rang de er i. En Vasal rank 2 kan tage 2 actions osv.
    • Vasaler kan også være grupper.
    • En "Season Action" kan bruges til at lære en "Advanced Maneuver".
    • Man kan også bruge en "Season Action" til at lære fra sig!!! Give sin viden videre. Det her kan et eller andet.
  • Pendragon
  • Legacy: Life Among the Ruins
  • Song of Ice and Fire RPG (Chronicle System)
  • Traveller
  • Reign
  • Burning Wheel
  • Conan 2D20
  • Beyond the Wall
  • Xanathar's Guide to Everything
  • Pathfinder: Ultimate Campaign
  • Maelstrom Domesday
  • Artesia: Adventures in the Known World
  • The One Ring
  • Fate of the Norns: Ragnarok
  • A Rasp of Sand
  • Rhapsody of Blood
  • Nephilim
  • Ars Magica
  • Hero’s Banner
  • Sagas of the Icelanders
  • Birthright
  • Mouseguard
  • Spirit of the Century
  • Worlds Without Number
  • Shadow of the Demon Lord
  • Operation: Fallen Reich: The Life Board
  • Hellas
  • Atlantis: Second Age
  • DCC Funnel
  • Wildermyth
  • Do Not Let Us Die In The Dark Night Of This Cold Winter
  • Numenera: Destiny
  • Fragged Kingdom

Hvis du kender flere spil eller inspirationskilder der kan bruges til at udforme noget i stil med "Winter Events" siden fra første udgave af Pendragon så smid lige en kommentar.